Veneen miehistö: Juha ja Tarja - kotkalaispariskunta 50+

Tarkoituksena on viettää vuorotteluvapaata purjehtien, ilman ennalta laadittuja aikatauluja ja määrättyä päämäärää. Veneemme, vaikka onkin lujaa tekoa ja huolella varusteltu monin eri tavoin, asettaa omat rajansa sille maailmanpiirille, johon matkamme johtaa. Tavoitteenamme on löytää meille uusia paikkoja ja kohdata ihmisiä saman harrastuksen piiristä. Blogimme tarkoituksena on vapaamuotoisesti kertoa lukijoille niistä tapahtumista ja tunnelmista, joita matkalla kohtaamme.

Olkoon meidänkin ohjenuorana Vandaalien kuninkaan miehistölleen antama ohje "...tuulen mukaan kohti sitä rantaa, jota meidän Herramme on päättänyt rangaista...".

keskiviikko 20. heinäkuuta 2011

19. - 20.7. Poole - Guernsey

 
Kanaalin saarien ympäristössä vaikuttavat erittäin kovat vuorovesivirrat joten meidän oli ajoitettava lähtömme siten että olisimme oikealla hetkellä lähestymässä Guernseyn saarta. Matkaa oli edessä 80 mailia niinpä ankkuri nostettiin ylös klo 2 yöllä ja suuntasimme keulan etelään. Länsituuli puhalsi 8 m/s, nostimme purjeet ja vene otti pienen nojan vasemmalle kyljelleen. Taakse jäivät Poolen kaupungin valonauha ja oivaa ankkuripaikkaamme vartioivat Old Harryn jylhät kalliot. Alkumatka sujui hyvässä myötävirrassa mutta iltapäivällä virran kääntyessä vastaiseksi ja nopeuden laskiessa 1,2 solmuun, käynnistimme moottorin muutamaksi tunniksi jouduttamaan kulkuamme. Myöhemmin iltapäivällä tuuli voimistui ja oli loppumatkan 12-14 m/s, lisäksi aallot kasvoivat 3-4 metriä korkeiksi ja jouduimme tekemään isoon purjeeseen reivin.

Old Harry
Guernseyn Victorian marinaan pääsee sisään ja ulos vain 2 tuntia yläveden molemmin puolin, joka oli Reedsin Nautical Almanacan mukaan sinä päivänä klo 22. Saavuimme satamaan klo 20 ja meidät ohjattiin marinan henkilöstön toimesta sataman suuaukon ulkopuolella olevaan odotuslaituriin. Kiinnityimme ranskalaisveneen kylkeen ja ei aikaakaan kun meidän veneeseen kiinnittyi vielä kaksi alusta. Paikalle kertyi koko ajan veneitä lisää ja laskimme, että niitä oli parhaimmillaan kuusi venettä rinnakkain kylkikiinnityksellä ja useassa rivissä. Veden noustessa sataman kynnyksellä (engl. sill) tiettyyn korkoon veneet ohjattiin sataman henkilöstön ammattimaisella otteella moottiriveneillä kukin odottava vene yksitellen omalle paikalleen laituriin. Koko ruljanssi sujui hämmästyttävän joutuisasti.

Guernseyn pääkaupungissa St. Peter Portissa , jossa meidän satamapaikkakin sijaitsee, haisee raha. Katukuvassa vilisee liituraitaa, jakkupukua ja muuta business-lookkia. Prameiden rakennusten osoitekilvissä vilisee sanat management, investment, legal services jne. ja vain harvat tietävät, mitä asioita noiden tummalasisten ikkunoiden takana tapahtuu. Jostakin kummasta syystä niin kovin monen luksusjahdin kotipaikaksi on merkitty Guernsey. Kaupunkikuva on viehättävä, rakennukset ovat kauniita, yleisilme on hyvin siisti ja keskiajalta peräisin olevat jylhät kivilinnat antavat oman leimansa kaupunkimaisemaan.


Marinan suu (sill) alavedellä, marina vasemmalla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti