Sääennusteet lupasivat viikon ajaksi pohjoisen puoleisia tuulia joten katsoimme hetkemme koittaneen ja päätimme ottaa seuraavaksi kohteeksi Kanarian saarten pohjoisimman saaren Lanzaroten. Perjantaina kello 13 kutsuimme VHF:llä satamakonttoria ja pyysimme avaamaan kulkusillan päästäksemme ulos Lagosin viihtyisästä marinasta.
Tuuli oli aluksi SW 6 m/s mutta ennusteen mukaan se kääntyisi iltapäivän aikana luoteeseen. Iltaan saakka purjeet vetivätkin hyvin mutta myöhään illalla tuulen tyyntyessä jouduimme ottamaan moottorin avuksi jouduttamaan matkaa. Sama jatkui koko lauantaipäivän ja sunnuntai-aamupäivän mutta sitten alkoi tuulla NW 10-15 m/s jatkuen aina tiistaihin. Viimeisen vuorokauden aikana tuuli taas heikkeni alle 10 metriin/s. Voimakkaamman tuulijakson aikana purjepinta-alaa jouduttiin pienentämään siten, että ylhäällä oli vain pohjaan reivattu isopurje. Purjeiden vähentämisestä huolimatta oli nopeutemme 6 solmun paikkeilla, jolloin veneemme käyttäytyy vielä suhteellisen rauhallisesti. Normaalisti meille hyvä matkavauhti on yleensä noin 5 solmun luokkaa. Tuuliperäsin ohjasi kulkuamme melkein koko matkan ajan. Vaikka välillä takaa vyöryvät vaahtopäät kasvoivat melko korkeiksi, ne pysyivät kuitenkin veneemme ulkopuolella, eikä avotilaan tullut juurikaan roiskeita. Ajoittain voimakkaasta rullaamisesta huolimatta Pintan byssassa syntyi kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Tarjoiluastioissa oli korkeat laidat ja ruokailuvälineenä suuri lusikka ruokalajiin katsomatta.
|
Pasaatituulia |
|
Kippari vahdissa |
Muu liikenne reittimme varrella oli varsin hiljaista, matkamme aikana näimme kolme laivaa, kaksi delfiiniparvea, kaksi noin 40 senttiä halkaisijaltaan olevaa kilpikonnaa ja muutamia vesilintuja.
|
Delfiini |
Keskiviikkona ilmestyi horisonttiin Lanzaroten pohjoispuolella oleva Isla Craciosan saari. Kello 18 laskimme ankkurin saaren eteläpuolella olevaan poukamaan koska saaren ainoassa satamassa ei ollut tilaa. Matkaamme Lagosista oli kulunut 5 vuorokautta ja 5 tuntia ja matkan pituus oli 550 mailia. Parhaana vuorokautena etenimme purjein 119 mailia vuorokaudessa ja moottori kävi koko matkan aikana 28 tuntia. Viisi vuorokautta kestäneen vahtivuorottelun jälkeen maistui ensimmäinen kokonainen yöuni tosi makealta.
|
Lanzaroten pohjoiskärki |
Torstai-aamuna nostimme ankkurin ja laskettelimme mukavassa myötätuulessa Lanzaroten kaakkoispuolelle Puerto Caleron marinaan. Puerto Caleron satama on rakennettu 1980-luvulla "keskelle ei mitään". Tavoitteena on ollut rakentaa Kanarialle luxussatama, jonne mahtuisi myös suuret huvialukset. Kummallisena yksityiskohtana mainittakoon laiturialueita reunustavat suuret messinkipollarit, joita kiillotetaan aamuisin ahkerasti ja ne ovat vain koristeena. Paikallista väestöä ei asu alueella. Satamaa ympäröi lomabungalovien ketju. Veneilijöiden lisäksi matkailijat ovat englantilaisia ja saksalaisia. Mahtipontisesta ympäristöstä huolimatta vuorokausimaksu on varsin kohtuullinen, alle 20 euroa kaikkine veroineen.
|
Yksi noin viidestäkymmenestä "kiinnityspollareista" |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti