Veneen miehistö: Juha ja Tarja - kotkalaispariskunta 50+

Tarkoituksena on viettää vuorotteluvapaata purjehtien, ilman ennalta laadittuja aikatauluja ja määrättyä päämäärää. Veneemme, vaikka onkin lujaa tekoa ja huolella varusteltu monin eri tavoin, asettaa omat rajansa sille maailmanpiirille, johon matkamme johtaa. Tavoitteenamme on löytää meille uusia paikkoja ja kohdata ihmisiä saman harrastuksen piiristä. Blogimme tarkoituksena on vapaamuotoisesti kertoa lukijoille niistä tapahtumista ja tunnelmista, joita matkalla kohtaamme.

Olkoon meidänkin ohjenuorana Vandaalien kuninkaan miehistölleen antama ohje "...tuulen mukaan kohti sitä rantaa, jota meidän Herramme on päättänyt rangaista...".

keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

20. - 25.4.2012 La Coruna

Sääkarttojen tutkiminen on jatkunut päivittäin ja edelleen odotamme sopivaa hetkeä ylittää Biskajan lahti. Tarvitsemme 3-4 päivän pituisen ajanjakson matkaamme varten mutta matalapaineet kovine tuulineen ovat päättäneet kulkea päivän tai kahden välein reitillämme. Sääennusteiden mukaan tuulen nopeus on useana päivänä ylittänyt myrskyrajan, 21 m/s ja aallon korkeus on ollut parhaimmillaan 8 metriä. Marinaan on kertynyt jo muutama venekunta, jotka odottavat meidän tavoin sopivaa keliä. Lisäksemme on La Corunassa peräti kaksi muuta suomalaisvenettä, Adelante, joka on palaamassa Karibialta Turkuun ja Tokio II, Välimereltä Helsinkiin.

Meripelastuskeskuksen futuristinen rakennus
 marinan vieressä
Rannikkoa La Corunasta länteen
La Corunasta itään

Olemme nyt olleet täällä reilun viikon ja päivälämpötila on ollut maksimissaan 15 ja öisin 10 astetta ja vettä on satanut päivittäin, toisinaan kovinakin kuuroina.


La Corunan puolustamiseksi aikoinaan
rakennettu linnoitus sataman vieressä
La Corunan vanha kaupunki
Olemme olleet matkamme aikana lähes 8 kuukautta Espanjassa ja La Coruna on todennäköisesti viimeinen satamamme Espanjassa. Päällimmäiseksi mielikuvaksi espanjalaisista on meille jäänyt ihmisten ystävällisyys ja avuliaisuus. Yhteisen kielen puuttuminen ei ole haitannut kommunikointia, tarpeen vaatiessa on avuksi otettu kynää ja paperia, käsillä puhumista unohtamatta. Espanjalaisille elämä on suurta draamaa ja esim. tervehtimisen muotoseikat ovat tärkeä osa ihmisten välistä kanssakäymistä. Naiset saavat poskisuudelmat ja miehet kättelevät miehiä.

Ruokakassin hinta laski Suomesta lähdön jälkeen kokoajan. Espanjassa ja erityisesti Kanarialla se on ollut matkamme halvin, ehkä noin puolet Suomen hinnoista. Suomalaisia ruokatarvikkeita ei täällä kaupoissa juurikaan näe, suurimmissa marketeissa on ollut Vaasan hapankorppuja ja näkkileipää sekä Pandan lakritsaa. Kaupoissa tarjolla olevat tuotteet ovat hyvin makeita, esim. leivonnaiset, jäätelöt ja jugurtit ovat mielestämme selvästi vastaavia suomalaisia tuotteita makeampia. 
Marketin leivonnaishylly
Marketin lihatiski

torstai 19. huhtikuuta 2012

11. - 19.4.2012 Vigo - La Coruna

Merkittävä muutos Atlantin saarilta Euroopan mantereelle saavuttaessa on ollut selkeä vuodenajan, kevään, puhkeaminen kukoistukseen. Puihin on puhjennut hennon vihreät lehdet ja monien puiden kukinta, esim. hevoskastanjan, on parhaimmillaan. Lukuisat erilaiset pensaat ovat aloittaneet kukinnan ja nurmet viheriöivät kevätauringon lämmössä. Matkamme on kulkenut rannikon läheisyydessä ja yöpurjehdusten aikana on toisinaan maatuuli tuonut kevään tuoksun veneellemme asti. Vigossa kaupungin rantaa kiemurteleva puistokatu on ollut suosikkimme aamulenkin kohteena. 


Vigon upouusi kiinnityslaituri, jokaiselle veneelle
oma sähkö- ja vesiliintänä sormiponttoonissa




Pitkään jatkuneen pohjoistuulen luvattiin viimein kääntyvän koilliseen, joka tekee meille mahdolliseksi matkan jatkumisen seuraavaan kohteeseen La Corunaan. 15.4. sunnuntaina illalla ajoimme ulos marinasta ja purjehdimme hyvässä sivutuulessa ulos Vigon lahdelta. Koillistuuli puhalsikin seuraavan yön 8-10 m/s voimalla mutta matkanteon teki todella vaivalloiseksi pitkään jatkuneen pohjoistuulen jälkeensä jättämä vasta-aallokko. Aallot oli toisinaan niin teräviä, että ne pysäyttivät menomme lähes kokonaan ja nopeutemme putosi alle kahden solmun. Tähän ei ollut kuin yksi lääke, käynnistää moottori ja sen avulla puskea eteenpäin. Seuraavana päivänä vasta-aallokko tyyntyi ja matka jatkui purjein kohti La Corunaa, jonne saavuimme 33 tunnin matkanteon jälkeen. 

Yövuoro
Seuraavana aamuna kirjauduimme sisään Marina Corunaan, jossa vierailimme jo edellisenä kesänä. Silloin Corunan kaupunki kuhisi matkailijoita mutta tähän aikaan vuodesta täällä on erittäin hiljaista. Satamassa oli niin väljää, että henkilökunta kehotti meitä itse valitsemaan mieleisen paikan marinasta. Seuraava legi on Biskajan lahden ylitys, 340 mailia ja olemme täydentäneet veneen ruokavarastot etappiamme varten. Sää on ollut hyvin epävakaista ja eilen keskiviikkona satoi taukoamatta. Olemme tarkasti seuranneet sääkarttoja ja yritämme löytää sopivan sääikkunan ylitystämme varten.
Kaikki eivät halua lasitettua parveketta?

keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

4. - 11.4.2012 Cascais - Leixos, Portugali - Vigo, Espanja

Suotuisimpia tuulia odotellessa teimme päiväretken Lissaboniin. Päätimme katsastaa vuoden 1998 EXPO-maailmannäyttelyalueen, joka sijaitsee Lissabonin itälaidalla uudessa kaupunginosassa. Maanantaina aamulla kävelimme Cascaisin rautatieasemalle ja ostimme meno-paluuliput kohteeseen. Ystävälliseltä virkailijalta saimme ohjeet kuinka matka sujuisi nopeammin jos junamatkan jälkeen taittaisimme loppumatkan kahdella eri metrolinjalla. Niinpä 55 minuuttia myöhemmin seisoimme EXPO-park -alueen rautatieasemalla. Alueen rakennuskanta edustaa modernia kaupunkiarkkitehtuuria, joka on täydellinen vastakohta Lissabonin keskustan rakennuksille. Alueella järjestetään runsaasti erilaisia näyttelyjä ja tapahtumia. Vierailimme meriakvaariossa, jonka kerrotaan olevan Euroopan toiseksi suurin.


EXPO-park rautatieasema
Vasco da Cama -tower
ja taustalla17 km pitkä
Vasco da Cama -silta
Vesiputoustaideteos
Akvaarion asukas
Lähtöaamuna seitsemän aikaan, pitkäperjantaina, piti hieraista silmiä kun katsoi lämpömittaria mutta toden totta oli silmiä uskottava, lukema oli +8 astetta. Aallonmurtajan jälkeen otimme suunnan rannikkoa pitkin kohti pohjoista. Tavoitteemme oli jatkaa matkaa aina Leixosiin asti, jonne matkaa kertyisi noin 180 mailia. Länsituuli kuljetti meitä 50 mailia Berlengan saaren itäpuolelle, jonka jälkeen tuuli tyyntyi totaalisesti. Loppumatkaa tahditti Westerbeke. Vaikka isopurje oli skuutattu tiukasti keskelle teki maininki toisin paikoin matkanteon todella epämiellyttäväksi. Lähellä Leixosin satamaa, jonne saavuimme sunnuntaina yöllä kello 4, oli yllättävän vilkas laivaliikenne sisään ja ulos satamasta. Tähän aikaan yöstä piti meidän kiinnittyä marinan odotuslaituriin odottamaan aamun valkenemista. Sunnuntaipäivän vietimme miehistön akkuja ladaten ja jatkoimme seuraavana aamuna matkaa eteenpäin. Matkan päänä oli Vigo Espanjassa, jonne matkaa oli 70 mailia. Sääennuste lupasi ulommaksi merelle luoteistuulta, joten teimme matkaa aivan rannikon tuntumassa, jossa tuuli oli hyvin heikkoa. Vigossa päätimme mennä kaupungin keskustassa olevaan marinaan, nimeltään Puerto Deportivo Vigo. Saavuimme marinaan aamuyöstä ja pitkästä aikaa kunnon vesisateessa, ilman lämpötila oli +10 ja merivesi +13 astetta. Tuuli kääntyi muutama maili ennen Vigoa lounaaseen ja oli hyvin puuskaista. Löysimme aallonmurtajan sisältä lyhyen ponttoonilaiturin pätkän, johon jäimme odottamaan aamua. Aamulla kutsuimme marinaa VHF-puhelimella, jonka jälkeen marinero ajoi kumiveneellä veneemme viereen ja ohjasi meidät marinan upouuteen laajennusosaan. Olemme ilmeisesti ainoa vierasvene koko marinassa.


Suurimpia delfiinejä,
joita olemme nähneet,
pituus noin 3 metriä
Kemikaalitehdas Leixosen marinan vieressä
vuonna 2009 oli marina suljettu
tehtaalla sattuneen räjähdyksen johdosta
Merilounas
Real Club Nautico Vigossa
kuka vielä väittää, ettei
puutarhureilla ole mielikuvitusta?
Vigoa lähestyessämme erilaisten kalastusalusten, isojen ja pienten, liikenne vilkastui huomattavasti vaikka olikin yö. Koko Portugalin ja Espanjan rannikolla on kalapyydysten, etupäässä verkkojen, määrä valtava. Pyydykset on merkitty lipuin mutta usein merkkinä on pelkkä pieni kanisteri tai likaiseksi pinttynyt koho. Niiden havaitseminen päiväsaikaan aaltojen välissä on vaikeaa ja yöllä mahdotonta. Pyydysten määrä tuntuu vähenevän oleellisesti 100 metrin syvyyskäyrän ulkopuolella. Pyydysten määrä on todella niin mittava, että syksyinen Mussalon lahti näyttää autiolta tähän verrattuna.

Pyydyskohot á la Portugal


tiistai 3. huhtikuuta 2012

28.3 - 3.4.2012 Cascais, Portugal

Ensimmäinen viikko Cascaisissa oli kesäisen helteinen mutta viikonvaihteessa ilmavirtaukset kääntyivät pohjoiseen ja ilma kylmeni useita asteita. Kesävaatteet pakattiin takaisin kaappeihin ja kaivettiin esiin villapaidat ja pitkäpunttiset housut. Sadetta tuli parina päivänä ensimmäisen kerran sitten Las Palmasin helmikuun. Odottelemme tuulen kääntymistä suotuisaan suuntaan, jotta pääsemme jatkamaan matkaa. Jos jossakin joutuu odottamaan kelin muutosta, niin olisi vaikea äkkiä keksiä parempaa paikka siihen kuin Lissabonin kupeessa oleva Cascais.

Rantamaisemaa
Cascaisin majakka
Puiston suihkulähde
Katukivetyksiä
House of Pergola
Cascais on ollut alkujaan kalastajakylä mutta 1800-luvun lopulla Portugalin kuninkaalliset löysivät sen omaksi kesänviettopaikakseen. Alueelle nousi pikkuhiljaa varakkaan väen loisteliaita huviloita näyttävine puutarhoineen, jotka ovat pääosin edelleen hienossa kunnossa. Kalastus on yhä matkailun ohella merkittävä elinkeino paikkakunnalla. Cascaisissa on useita hienohiekkaisia uimarantoja mutta uimaan ei tee nyt mieli koska meriveden lämpötila on laskenut Kanarian 19 asteesta täällä 14 asteeseen. Cascais on mielestämme erinomainen lomakohde sen monipuolisuuden vuoksi, viehättävä pikkukaupunki, josta on vain kivenheitto Estoriliin ja Sintraan ja alle puolentunnin junamatka Lissaboniin. 


Kalastajan arkea


Cascaisin tyylikkäässä marinassa on yli 600 venepaikkaa ja sen palvelut ovat ensiluokkaisia. Massiiviset puitteet tarjoavat oivallisen tilaisuuden järjestää erilaisia purjehduskilpailuja pitkin vuotta. Esim. maaliskuun lopulla järjestettiin marinassa 44-luokan kansainvälinen cup, jossa osanottajina oli noin 20 venekuntaa. Talvikausi kestää satamassa huhtikuun loppuun asti ja meiltä marinamaksu on 15 euroa, mikä on puolet vähemmän kuin kesäaikana. Marina-Cascais on tähän mennessä ensimmäinen satama, jossa sisäänkirjautumisen yhteydessä meille tarjottiin tervetuliaislahjaksi pullo paikallista punaviiniä.
Marina Cascais

Kuukausittain toistuva huoltotyö
käyttöakuston tarkastus
4 x 6 V, 225 Ah



tiistai 27. maaliskuuta 2012

17. - 27.3.2012 Madeira - Cascais, Portugal


Säätietoja olemme matkamme aikana seuranneet useista lähteistä, internetissä suosituimmat sivut ovat olleet meillä PassageWeather, Windfinder, Windguru ja Ugrip. Edellisten lisäksi veneessämme on Navtex-laite ja pitkillä avomeriosuuksilla olemme lisäksi saaneet tuoreet sääennusteet satelliittipuhelimella kotijoukoilta. 

PassageWeatherin sivu
Navtex
Seurasimme Madeiralla sääennusteita päivittäin. Seuraavalle viikolle ennusteet lupasivat Azoreiden ylle matalapaineen kovine etelätuulineen ja Gibraltarin salmesta purkautuisi kuin valtavasta suuttimesta kova itätuuli Atlantille päin. Näiden kahden sääsysteemin väliin näytti jäävän heikomman tuulen alue, jossa alkuviikon koillistuuli näytti viikon kuluessa kääntyvän itään ja edelleen kaakkoon. Tähän saumaan päätimme iskeä. 



Funchal
Metsäpaloja Madeiralla
Pieni kylä Madeiran etelärannikolla
Vene oli varusteltu hyvissä ajoin lähtökuntoon ja maanantaina 18. päivän aamuna irrotimme kiinnitysköydet Funchalin satamassa ja otimme suunnan kohti Euroopan mannerta. Suurikokoinen hylje ui hetken veneen vieressä kun käännyimme aallonmurtajan suojasta avomerelle. Valitsimme reitin, joka kulki Madeiran länsikärjen kautta pohjoiseen. Aurinko paistoi lämpimästi ja saimme hetken nauttia myötätuulesta. Saaren länsikärjen kohdalla alkoi navakka koillistuuli kuin veitsellä leikaten. Tässä vaiheessa reivasimme purjeita. Isopurje reivattiin pohjaan ja genua käännettiin kierros sisään ja fokka jäi auki. Varsinaista tuulimittaria veneessämme ei ole mutta sen virkaa hoitaa tuuligeneraattori sekä kokemusperäinen arvio tuulen voimakkuudesta. Jos generaattori ei pyöri, on käynnistettävä moottori. Matkamme kahden ensimmäisen vuorokauden aikana tuuligeneraattorimme teki töitä hartiavoimin. Kolmantena vuorokautena tuuli kääntyi itään ja heikkeni hieman. Neljännen päivän iltayöstä itätuuli voimistui yllättäen niin kovaksi, että jouduimme ottamaan genuan kokonaan sisään. Onneksi kovaa tuulta kesti vain muutaman tunnin, jonka jälkeen tuuli heikkeni ja kääntyi kaakkoon. Viidentenä matkapäivänä kun matkaa Lissaboniin oli noin 180 mailia, tuuli heikkeni ja aallokko oli niin terävää, että vauhtimme hidastui niin paljon, että meidän oli käynnistettävä moottori. Kuudentena päivänä oli osan aikaa jopa täysin tyyntä. Samanaikaisesti Navtex antoi varoituksen korkeista aalloista kaakon suunnalta. Vaikka oli tyyntä valtameren mainingit olivat melkoisia, aallon harjojen väli oli 50-100 metriä ja niiden korkeus oli 4-5 metriä. Lähestyimme Portugalin rannikolla olevaa laivojen reittijako-vyöhykettä sopivasti juuri pimeyden laskeuduttua. Reittijako-vyöhyke muodostuu neljästä kaistasta, kaksi länsipuolella olevaa kaistaa suuntautuu etelään ja itäpuolen kaistat pohjoiseen. Kummankin kulkusuunnan länsipuoliset kaistat ovat varattu vaarallisia aineita kuljettaville aluksille. Loput kaksi kaistaa ovat varattu normaalille liikenteelle. Vyöhyke on kokonaisuudessaan noin 20 mailia ja meiltä kesti sen ylitys nelisen tuntia. Kumpaankin suuntaan aluksia kulki todella tiheästi. Vyöhyke on ylitettävä kohtisuoraan. Ais-laitteen antamien tietojen avulla saatoimme turvallisesti löytää meille suotuisan ylityskohdan. Varhain maanantaina 26.3. kello 04:30 olimme tehneet matkamme pisimmän avomeriosuuden ja kiinnityimme Cascaisin marinan odotuslaituriin. Matka-aika oli 6 vrk 18 tuntia ja matkaa kertyi 665 mailia. Moottori kävi matkan aikana 54 tuntia. Näimme useimpina päivinä delfiiniparvia ja yhden noin 30 senttisen kilpikonnan. Tyyninä päivinä meitä ihmetytti valtavat meduusa-esiintymät, veden pinnalla näkyi niiden vaaleansininen noin 1-3 cm halkaisijaltaan ilmakuplaa muistuttava purje. Toisinaan niitä oli jopa kymmeniä neliömetrin alueella ja esiintymiä jatkui liki sadan mailin matkalla.

Tyytyväisinä ja raukeina  hyvin sujuneesta pitkästä merimatkasta kömpi nyt hieman pesukarhun näköinen Pintan miehistö ensimmäisille kunnon yöunille viikkoon.

Caiscais, marina taustalla

perjantai 16. maaliskuuta 2012

9. - 16.3.2012 Funchal, Madeira

Ihmetystämme herätti kun jouduimme Funchaliin saapumisen jälkeen seuraavana aamuna uudelleen viranomaistarkastukseen. Syy tarkastukseen löytyi seuraavan päivän sanomalehdestä. Kun palasimme kauppareissulta veneelle, oli joku ystävällinen ihminen tuonut veneemme kannelle Madeira Journal -lehden, jonka keskiaukeamalla komeili kuva veneestämme ja suuresta viranomaisjoukosta sen vierellä. Jutun mukaan kaikissa Portugalin satamissa järjestettiin samanaikaisesti viranomaisten järjestämä tehoisku laittoman maahantulon ehkäisemiseksi.


Funchalin satamassa vierailee lähes päivittäin suuria risteilyaluksia, toisinaan jopa kaksi samanaikaisesti. Aluksista purkautuvat tuhannet matkustajat elävöittävät muuten melko uneliasta kaupunkikuvaa. Vierasvenesatamassa on muutama ponttonilaituri, joissa on etupäässä paikallisia veneitä. Vierasveneiden määrä on yllättävän pieni noin 5-6 venettä, jotka odottavat meidän lailla sopivaa keliä pohjoisen suuntaan. Vierasveneiden joukossa on toinenkin suomalaisvene nimeltään Bonne Chance, jonka miehistön kanssa olemme istuneet iltaa matkakokemuksia vertaillen. Internet-yhteys on marinassa meillä paras koko matkan aikana. Satamamaksu on meiltä 15 euroa/vrk.




Sää Funchalissa ensimmäisen viikon aikana on ollut helteinen. Aiemmin täällä lomaillessamme on ollut usein pilvistä ja sadekuuroja on tullut useimpina päivinä. Mutta tällä kerralla taivas on ollut lähes pilvetön. Talven normaali sadekausi on jäänyt tulematta ja kasvusto selvästikin kärsii suoranaisesta kuivuudesta. Kevät on kuitenkin herättänyt monet puut kukkimaan kaupungin katujen varsilla. Meriveden lämpötila on 19 astetta.



Kaupungin keskustaa
Jardim Botanicon maisemia

torstai 8. maaliskuuta 2012

1. - 8.3.2012 Funchal, Madeira

Lauantaina menimme paikalliseen supermarkettiin, Hiperdinoon, jossa teimme ruokaostokset seuraavaa merimatkaa varten. Kaupan pakettiauto toimitti tavarat, 2 muovilaatikollista ruokatarvikkeita ja 10 viiden litran vesikanisteria, laiturille veneen viereen. Säätiedotus lupasi seuraavalle parille päivälle tuulen suunnaksi itäkoillisen, jonka jälkeen se kääntyisi jälleen vallitsevaan koillistuuleen. Seuraavana aamuna, sunnuntaina 4.3. irrotimme köydet ja ajoimme tankkauslaituriin ja otimme 70 litraa polttoainetta tankkiin. Litrahinta täällä Kanarialla on ollut yhden euron paikkeille. Klo 10 ajoimme ulos aallonmurtajan suojasta ja käänsimme keulan kohti pohjoista Madeiran suuntaan.

Öljynporausta Las Palmasin satamassa
Gran Canarian pohjoiskärjen, La Isletan, vaiheilla alkoi itäkoillinen puhaltaa tasaisesti noin 10 metrin voimalla. Täydet purjeet ylhäällä Pinta puski luu suussa eteenpäin, kotimatkamme oli alkanut. Yli kaksi kuukautta satamaelämää vietettyämme alkoi merenkäynti hyvin nopeasti tuntua vatsan pohjassa. Kalpeana katselimme toisiamme ja muistelimme helppoa maakravun elämää. Sääennusteiden mukaisesti saimme suoraan vastaamme vanhan mainingin, jonka periodi oli noin 10 sekuntia sekä vallitsevan tuulen synnyttämän parimetrisen sivuvastaisen aallokon. Seuraavan päivän iltana ohitimme Portugalille kuuluvan Salvagem Grande -nimisen saaren, joka on pilottikirjan mukaan luonnonsuojelualuetta ja maihinnousu on kielletty. Kooltaan saari on muutaman kilometrin kanttiinsa ja kasvillisuutta siellä ei ole juuri ollenkaan.

Salvagem Grande
Tiistaina tuuli alkoi nousta, oli puuskaista ja suunta kääntyi koilliseen. Loppumatkan jouduimme puskemaan maksimi nousukulmalla, joka teki matkasta vieläkin haasteellisemman. Tässä vaiheessa purjeina olivat enää pohjaan reivattu iso, puolikkaaksi rullattu genua ja fokka. Kohteeksi olimme valinneet Madeiran itäpäässä olevan Quinta do Lorde Marinan. Meidän nousukulma riitti kuitenkin vain Madeiran pääkaupungin Funchalin edustalle. Tässä vaiheessa puhalsi koillistuuli niin voimakkaasti, että meidän oli helppo tehdä uusi päätös ja valita satamaksi Funchal. Koska useaan VHF-kutsuumme ei vastattu, porhalsimme suoraan satamaan sisään. Aallonmurtajan kärjessä havaitsimme marineron osoittavan meille kylkipaikan sataman perimmäisestä sopukasta. Matka-aika oli tasan kolme vuorokautta ja 297 mailia. Matkalla näimme ainoastaan yhden delfiiniparven ja suuren bulkki-laivan, joka ohitti meidät noin mailin etäisyydeltä.

Bulkki
Heti satamaan kiinnittymisen jälkeen tuli paikalle maritime-police tarkastamaan paperimme. Seuraavaksi meidät ohjattiin tullin pakeille ja lopuksi marinan konttoriin. Seuraavana päivänä tuli vielä paikallispoliisi tarkastamaan samat asiakirjat, EU:ssa kun ollaan. Jokaisen virkaportaan kanssa oli kuitenkin mukava asioida heidän ystävällisen käytöksensä takia.

Funchal
Funchal

Funchalin kaupungin näkymiä
Vihannesmaa ruutukaavan mukaisesti