Veneen miehistö: Juha ja Tarja - kotkalaispariskunta 50+

Tarkoituksena on viettää vuorotteluvapaata purjehtien, ilman ennalta laadittuja aikatauluja ja määrättyä päämäärää. Veneemme, vaikka onkin lujaa tekoa ja huolella varusteltu monin eri tavoin, asettaa omat rajansa sille maailmanpiirille, johon matkamme johtaa. Tavoitteenamme on löytää meille uusia paikkoja ja kohdata ihmisiä saman harrastuksen piiristä. Blogimme tarkoituksena on vapaamuotoisesti kertoa lukijoille niistä tapahtumista ja tunnelmista, joita matkalla kohtaamme.

Olkoon meidänkin ohjenuorana Vandaalien kuninkaan miehistölleen antama ohje "...tuulen mukaan kohti sitä rantaa, jota meidän Herramme on päättänyt rangaista...".

tiistai 5. kesäkuuta 2012

25.5. - 5.6. 2012 Strande (Saksa) - Simrishamn (Ruotsi) - Kalmar - Byxelkrok (Öland) - Visby

Lähtö Strandesta 25.5. aamulla ja suunnaksi otettiin Skånen kaakkoisnurkalla oleva Simrishamn, jossa olimme jo tulomatkalla vierailleet. Matkaa kertyi 182 mailia. Fehrmanin sillalle asti oli tyyntä, jonka jälkeen alkoi ikävä vastatuuli mutta etukäteen tiesimme, että tuuli tyyntyisi illalla kuten kävikin. Tuuli tosin tyyntyi täydellisesti joten koneajoa oli tarjolla riittävästi. 27.5. sunnuntaina aamuyöllä kiinnityimme Simrishamnin satamaan. Vieraspaikat laiturissa olivat silloin kaikki varattuja pääasiassa saksalaisille ja muutamille hollantilaisille veneille mutta aamulla joukko veneitä jatkoi matkaansa ja meille järjestyi laituripaikka. Viime vierailun jälkeen olivat edistyksen tuulet puhaltaneet marinassa, laitureita oli uusittu ja kaikki satamapalvelut ostettiin automaatista ja ne ladattiin kortille. Onneksi on jotain pysyvämpääkin, nimittäin Simrishamnin kuuluisa savulohi ja -silli, jota kävimme jälleen ostamassa aimo annoksen Nya Rökeristä kalasatamasta.

Samanlaisen matkan kanssamme tehneet
ystävämme Raimo ja Iiris Oulusta Seairis -veneellään
 ohittivat meidät  Fehrmanin salmessa
Auringonnousu Itämerellä
Simrishamnin hanhet ruokalevolla
Simrishamnin asuntokantaa
30.5. keskiviikkona matka jatkui Kalmariin 103 mailin päähän. Matka taittui hyvässä sivumyötäisessä tuulessa ja perillä olimme seuraavan päivän aamuna. Kalmarin marina sijaitsee kaupungin sydämessä suojaisessa satama-altaassa ja tarjolla on kaikki mahdolliset palvelut, jopa kunnollinen sauna. Kalmarin historiallinen kaupunki on mielenkiintoinen tutustumiskohde. Jo 1200-luvulla Kalmar oli yksi Ruotsin tärkeimmistä kaupungeista ja Hansaliiton aikana se oli merkittävä kauppapaikka. Kesäkuun 3. päivänä matkamme suuntautui Öölannin saaren pohjoiskärjessä olevaan Byxelkrokin satamaan. Vielä ennen lähtöä vene tankattiin Kalmarin unionilla.

Historiallista Kalmaria
Reitti Kalmarista pohjoiseen kulkee Öölannin saareen johtavan sillan alitse, Ölandsbron. Silta on yli 6 km pitkä, kannatinpylväitä on 150, keskikaaren alituskorkeus on 30 metriä ja valmistuessaan vuonna 1972 se oli Euroopan pisin silta. Nykyään Euroopan pisimmän sillan titteliä kantaa Vasco Da Gama -silta Lissabonissa. Navakka, puuskainen etelätuuli puski meidät sillan alitse ja aina Byxelkrookiin asti, jonne saavuimme saman päivän iltana. Byxelkrookin pieni satama on kala- ja huvivenesataman yhdistelmä. Korkeat, kiinteät betonilaiturit ovat vastikään uusittu. Vaikka oli kesäkuun 3.päivä, satamamaksu määräytyi low-seasonin mukaisesti! Satamassa oli lisäksemme 3 vierasvenettä. Sijaintinsa puolesta paikka on erinomainen etappisatama.
Ölandsbrun
Aina Saksasta lähdön jälkeen ovat ilmat olleet todella viileitä, öisin lämpötila on tippunut reilusti alle 10 asteen, päivisin se on noussut vain muutamalla asteella ja merivesi on noin 10 astetta. Samanlainen ilmanala jatkui seuraavalla etapillamme Byxelkrook-Visby, 47 mailia. Vaikka ilma oli viileä, oli se purjehduksen puolesta juhlaa. Tuuli 8 m S, täydet purjeet ja tuuliperäsin huolehti ohjaamisesta. Illalla 4.6. klo 18 saavuimme Gotlantiin, Visbyn satamaan, jossa oli lisäksemme 8 vierasvenettä, vierasvenepaikkoja on esitteen mukaan tarjolla kaikkiaan 250.