Veneen miehistö: Juha ja Tarja - kotkalaispariskunta 50+

Tarkoituksena on viettää vuorotteluvapaata purjehtien, ilman ennalta laadittuja aikatauluja ja määrättyä päämäärää. Veneemme, vaikka onkin lujaa tekoa ja huolella varusteltu monin eri tavoin, asettaa omat rajansa sille maailmanpiirille, johon matkamme johtaa. Tavoitteenamme on löytää meille uusia paikkoja ja kohdata ihmisiä saman harrastuksen piiristä. Blogimme tarkoituksena on vapaamuotoisesti kertoa lukijoille niistä tapahtumista ja tunnelmista, joita matkalla kohtaamme.

Olkoon meidänkin ohjenuorana Vandaalien kuninkaan miehistölleen antama ohje "...tuulen mukaan kohti sitä rantaa, jota meidän Herramme on päättänyt rangaista...".

perjantai 15. kesäkuuta 2012

6. - 13.6.2012 Visby - Hanko - Helsinki - Pellinki

Vanha Hansakaupunki Visby tarjoaa matkailijalle kokojoukon mielenkiintoisia tutustumiskohteita. Satama on aivan vanhan kaupungin sydämessä ja sitä ympäröi kolme kilometriä pitkä suojamuuri. Vanhan kaupungin matalat rakennukset ja mukulakivikadut ovat huolella entisöityjä. Alkukesän vehreys hehkui pihoilla ja puistoissa. Gotlannin keskiosan maaviljelysmaisemiin tutustuimme polkupyörillä 6.6., joka on naapurimme kansallispäivä. Kesäkuun alussa rapsi oli jo kukkinut ja heinä oli niitetty monin paikoin. Vaikka kesä oli jo näinkin pitkällä, oli täälläkin marinassa edelleen low-season -hinnat, maksu oli meiltä 20 euroa/vrk. Huippukausi alkaa heinäkuun alusta.

Visbyn vanhan kaupungin taloja
Gotlannin maalaismaisemaa


Gotlannin raukki -rantakallioita

8.6. jätimme Visbyn taakse ja otimme suunnan kohti Suomea ja Hankoa. Matkaa kertyi 207 mailia ja aikaa kului 2 vuorokautta. Ensimmäisenä vuorokautena oli tuulta vain pari metriä idästä joten purjeiden lisäksi moottori avusti matkaamme. Toisena vuorokautena itätuuli voimistui 8 metriin, kääntyi päivällä lounaaseen ja voimistui 12 m/s. Äkillinen tuulen suunnan muutos synnytti todella ikävän ristiaallokon. Illalla tuuli heikkeni niin paljon, etteivät purjeet enää jaksaneet viedä meitä eteenpäin. Ristiaallokossa vene pomppi niin epämiellyttävästi, että ei ollut muuta keinoa kun jalustaa isopurje tiukasti keskelle ja puskea koneella eteenpäin. Kaiken kukkuraksi saimme niskaamme muutaman sadekuuron ja kuin pisteenä i:n päälle nousi sankka sumu. Etappimme Visbystä Hankoon ei ollut sunnuntaipurjehdusta. Kanariansaarten jälkeen meriveden lämpötila on laskenut tasaisesti. Itämeren pohjoisosassa se putosi 9 asteeseen, joka on alin noteeraus kotimatkamme aikana, lähempänä Hankoa se nousi jälleen hieman yli 10 asteeseen.

Hangon Itäsatamassa viivyimme yön yli ja matka jatkui maanantaina 11.6. Helsinkiin. Satamatoimiston aukioloajat Hangossa olivat tähänastisen matkamme parhaimmat klo 8-22. Valitettavan monessa satamassa toimisto menee kiinni klo 17-18, eikä sen jälkeen satamaan saapuja saa minkäänlaisia palveluja, esim. suihkua, sen vuorokauden puolella.

Hanko
Saavuimme 12.6. Suomenlinnan satamaan. Marinaan sisään kirjautumisen yhteydessä törmäsimme pariskuntaan, jonka olimme aiemmin tavanneet Teneriffan Santa Cruzissa, jossa he olivat suomalaisveneen S/Y Melinan miehistönä. Eurooppa on pieni maa. Sataman laiturissa oli hyvin tilaa. Laiturissa huomiomme kiinnittyi purjeveneeseen, jonka saalingissa liehui Suomen lippu kohteliaisuuslippuna ja perässä sini-puna-keltainen -ristilippu, kotvan silmää hieraistuamme ymmärsimme, että kansallisuutta osoittava perälippu oli Ahvenanmaan maakuntalippu.

Barösund

Suomenlinna
Seuraavana päivänä matka jatkui. Aurinko paistoi pitkästä aikaa lämpimästi ja tuuli 5 m/s lännestä. Koko matkan Helsingistä Pellinkiin laskettelimme pelkällä genaakkerilla. Tirmon kaupan rannassa on pistetty pystyyn uusi marina. Marinetekin ponttonilaiturit ovat uudet ja varustettu sähköpistokkein. Huoltotilat ovat kauppa/ravintola -rakennuksen yhteydessä ja viikonloppuisin on tarjolla elävää musiikkia. Satamamaksu on 10 euroa. Yeah.




 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti